Του Κωνσταντίνου Βέργου*
Η Νότια Κορέα είναι μία από τις πιο ανεπτυγμένες χώρες της Ασίας, και ένας από τους τέσσερις «δράκους»!
Η Νότια Κορέα είναι μία από τις πιο ανεπτυγμένες χώρες της Ασίας, και ένας από τους τέσσερις «δράκους»!
Η επιθετικότητα, επομένως, που έχουν δείξει κάποιοι πολιτικοί της δυτικής αυτής χώρας το τελευταίο διάστημα, στο σημείο να χαλάσουν τις σχέσεις της ακόμη και με την Βόρεια Κορέα, που είναι το «σοσιαλιστικό της άλλο μισό», φαίνονταν αρχικά ακατανόητη. Όμως, δεν είναι πλέον τόσο ανεξήγητη! Οι υστερικές φωνές των πολιτικών, προσπαθούν να αποσπάσουν την προσοχή από το μεγάλο πρόβλημα, το οικονομικό! Το διαμάντι της χώρας, η «ναυπηγική της βιομηχανία» είναι στα πλαίσια κατάρρευσης!
Η είδηση φαίνεται τόσο απίστευτη, όσο το να προσγειωθεί ένα διαστημόπλοιο με εξωγήινους στο προεδρικό μέγαρο! Ο λόγος που φαίνεται απίστευτη δεν είναι μόνο το γεγονός ότι η Ν.Κορέα διαθέτει τις έξι (6) από τις 10 μεγαλύτερες εταιρίες του κόσμου στον κλάδο (οι άλλες 4 είναι ιαπωνικές και κινεζικές), αλλά και στην διάρθρωση της Κορεάτικης Οικονομίας, καθώς οι Κορεάτικες εταιρίες ανήκουν σε ομίλους (λέγονται chaebol) που, όπως στη μαφία βρίσκεται πάντα ο «νονός» να καλύψει τη ζημιά, έτσι και σ αυτές, διοχετεύονται πόροι, με αδιαφανή τρόπο, από άλλες εταιρίες του ομίλου! Όμως η είδηση είναι δυστυχώς αληθινή!
Η είδηση φαίνεται τόσο απίστευτη, όσο το να προσγειωθεί ένα διαστημόπλοιο με εξωγήινους στο προεδρικό μέγαρο! Ο λόγος που φαίνεται απίστευτη δεν είναι μόνο το γεγονός ότι η Ν.Κορέα διαθέτει τις έξι (6) από τις 10 μεγαλύτερες εταιρίες του κόσμου στον κλάδο (οι άλλες 4 είναι ιαπωνικές και κινεζικές), αλλά και στην διάρθρωση της Κορεάτικης Οικονομίας, καθώς οι Κορεάτικες εταιρίες ανήκουν σε ομίλους (λέγονται chaebol) που, όπως στη μαφία βρίσκεται πάντα ο «νονός» να καλύψει τη ζημιά, έτσι και σ αυτές, διοχετεύονται πόροι, με αδιαφανή τρόπο, από άλλες εταιρίες του ομίλου! Όμως η είδηση είναι δυστυχώς αληθινή!
Η STX Offshore and Shipbuilding Company, που αποτελεί καμάρι της Νότιας Κορέας, και την τρίτη μεγαλύτερη Ναυπηγική εταιρία του πλανήτη, βρίσκεται σε χρεοκοπία!
Η STX Offshore & Shipbuilding Co δεν είναι μια τυχαία εταιρία, καθώς θυγατρική της είναι η STX Europe AS εταιρία με έδρα στη Νορβηγία, και παραγωγικές δραστηριότητες σε Γαλλία και Φιλανδία, με δραστηριότητες όχι απλά σχεδιασμό και κατασκευή κρουαζιερόπλοιων, φερυμποτ, φορτηγών πλοίων και άλλων ειδικών πλοίων. Κατασκευάζει ως και πλοία που διασχίζουν τις παγωμένες θάλασσες της Αρκτικής και Ανταρκτικής, αλλά και πολεμικά πλοία! Επίσης σχεδιάζει και κατασκευάζει τουρμπίνες και πολλά άλλα εξειδικευμένα προϊόντα που χρησιμοποιούνται σε καράβια και αλλού.
Το ότι οι πιστώτριες τράπεζες «τράβηξαν την μπρίζα» σε μια τόσο κολοσσιαία εταιρία είναι απλός! Ανακάλυψαν ότι ακόμη και αν η εταιρία πάρει όλα τα χρήματα από τις επερχόμενες παραγγελίες μετρητοίς, πράγμα αδύνατο καθώς οι παραγγελίες πληρώνονται σταδιακά και εξοφλούνται με το πέρας των εργασιών, εμφανίζει τρύπα της τάξης του 1 δις δολαρίων! Εν ολίγοις, η εταιρία είναι ήδη κατ ουσίαν χρεοκοπημένη! Ειδικοί του κλάδου εκτιμούν ότι η χρεοκοπία της STX αποτελεί μόνο την κορυφή του παγόβουνου, καθώς σε αντίστοιχη κατάσταση είναι και οι άλλες εταιρίες του κλάδου, με χρέη μάλιστα που αυξάνονται σημαντικά στο τελευταίο διάστημα ενώ ο τζίρος τους την ιδια στιγμη μειώνεται (!), σήμα-εγγύηση- οτι πάνε για ‘φούντο’. Χρέη τα οποία ξεπερνούν τα 85 δις δολάρια!
Αυξημένα χρέη με πτωτικές πωλήσεις που γίνονται μάλιστα πλέον σε τιμές κάτω του κόστους λόγω κρίσης και χαμηλής ζήτησης. Αυτό συμβαίνει λόγω μείωσης του παγκόσμιου εμπορίου. Μείωσης που χτυπάει όλη την οικονομία της χώρας, καθώς η χώρα βιώνει τον 16ο μήνα συνεχούς πτώσης των εξαγωγών! Η πτώχευση εταιριών ναυπηγικής, σημαίνει με μαθηματική ακρίβεια την διάλυση σειράς κλάδων που τις εφοδιάζουν με πρώτες ύλες και έτοιμα προϊόντα, από σιδηροβιομηχανίες ως εταιρίες καλωδίων, ηλεκτρονικών και άλλες. Σημαίνει επίσης, ασφαλέστατα, αυξανόμενη πιθανότητα πτώχευσης κορεάτικων τραπεζών!
Η STX Offshore & Shipbuilding Co δεν είναι μια τυχαία εταιρία, καθώς θυγατρική της είναι η STX Europe AS εταιρία με έδρα στη Νορβηγία, και παραγωγικές δραστηριότητες σε Γαλλία και Φιλανδία, με δραστηριότητες όχι απλά σχεδιασμό και κατασκευή κρουαζιερόπλοιων, φερυμποτ, φορτηγών πλοίων και άλλων ειδικών πλοίων. Κατασκευάζει ως και πλοία που διασχίζουν τις παγωμένες θάλασσες της Αρκτικής και Ανταρκτικής, αλλά και πολεμικά πλοία! Επίσης σχεδιάζει και κατασκευάζει τουρμπίνες και πολλά άλλα εξειδικευμένα προϊόντα που χρησιμοποιούνται σε καράβια και αλλού.
Το ότι οι πιστώτριες τράπεζες «τράβηξαν την μπρίζα» σε μια τόσο κολοσσιαία εταιρία είναι απλός! Ανακάλυψαν ότι ακόμη και αν η εταιρία πάρει όλα τα χρήματα από τις επερχόμενες παραγγελίες μετρητοίς, πράγμα αδύνατο καθώς οι παραγγελίες πληρώνονται σταδιακά και εξοφλούνται με το πέρας των εργασιών, εμφανίζει τρύπα της τάξης του 1 δις δολαρίων! Εν ολίγοις, η εταιρία είναι ήδη κατ ουσίαν χρεοκοπημένη! Ειδικοί του κλάδου εκτιμούν ότι η χρεοκοπία της STX αποτελεί μόνο την κορυφή του παγόβουνου, καθώς σε αντίστοιχη κατάσταση είναι και οι άλλες εταιρίες του κλάδου, με χρέη μάλιστα που αυξάνονται σημαντικά στο τελευταίο διάστημα ενώ ο τζίρος τους την ιδια στιγμη μειώνεται (!), σήμα-εγγύηση- οτι πάνε για ‘φούντο’. Χρέη τα οποία ξεπερνούν τα 85 δις δολάρια!
Αυξημένα χρέη με πτωτικές πωλήσεις που γίνονται μάλιστα πλέον σε τιμές κάτω του κόστους λόγω κρίσης και χαμηλής ζήτησης. Αυτό συμβαίνει λόγω μείωσης του παγκόσμιου εμπορίου. Μείωσης που χτυπάει όλη την οικονομία της χώρας, καθώς η χώρα βιώνει τον 16ο μήνα συνεχούς πτώσης των εξαγωγών! Η πτώχευση εταιριών ναυπηγικής, σημαίνει με μαθηματική ακρίβεια την διάλυση σειράς κλάδων που τις εφοδιάζουν με πρώτες ύλες και έτοιμα προϊόντα, από σιδηροβιομηχανίες ως εταιρίες καλωδίων, ηλεκτρονικών και άλλες. Σημαίνει επίσης, ασφαλέστατα, αυξανόμενη πιθανότητα πτώχευσης κορεάτικων τραπεζών!
Το ντόμινο χρεοκοπιών σε όλους σχεδόν τους βιομηχανικούς κλάδους της χώρας αλλά και τις τράπεζες, είναι κάτι που, αν χρεοκοπήσει ο κλάδος αυτός, αναμενόμενο. Αναμενόμενο για δύο λόγους. Λόγω του τεράστιου μεγέθους του κλάδου αλλά και επειδή οι Κορεάτικες εταιρίες στο σύνολό τους είναι οι πιο υπερδανεισμένες εταιρίες της Ασίας, με σχέση ξένων προς ίδια κεφάλαια σε πολλές περιπτώσεις 10 με 15 φορές! Δηλαδή για κάθε 1 δολάριο κεφαλαίων που διαθέτουν πολλές από αυτές, έχουν δανειστεί 10 ή και 15 δολάρια από άλλους!
Αν χρεοκοπήσουν οι Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, η Hyundai Heavy Industries και η Samsung Heavy Industries, για παράδειγμα, που όντως κατά το 2015 ήταν ήδη ζημιογόνες, και το 2016 έχουν αυξημένες ζημιές, θα εξαφανιστούν ολόκληροι κλάδοι από την οικονομία της Νότιας Κορέας!
Αν όμως η Τρίτη σε μέγεθος οικονομία της Ασίας πάει για φούντο, την στιγμή που η πρώτη (Κινα) ήδη έχει μπεί σε κρίση από πέρσι, τότε το πρόβλημα δεν είναι τόσο μικρό όσο ως τώρα νομίζαμε. Εν ολίγοις, ο ηγέτης της Βόρειας Κορέας, δεν χρειάζεται να πατήσει κανένα υποθετικό ‘κουμπί’ για να ‘εξοντώσει’ τους πολιτικούς του …αντίπαλους, καθώς φαίνεται ότι οι ίδιοι , που ‘έστησαν τις εταιρίες’ εκεί σε σαθρά πλαίσια υπερδανεισμού και αδιαφανών πελατειακών σχέσεων, θα τα καταφέρουν σε αυτό θαυμάσια, καθώς οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια, από μόνοι τους, την χώρα σε …διάλυση!
* Ο κ. Κωνσταντίνος Βέργος είναι Καθηγητής Χρηματοοικονομικών, Πανεπιστήμιο Πόρτσμουθ, Αγγλία
Το παρόν άρθρο εκφράζει τις προσωπικές απόψεις του γράφοντος, δεν αποτελεί οδηγό ή σύσταση για επενδύσεις οποιασδήποτε μορφής προς οιονδήποτε και για οτιδήποτε τίτλο ή παράγωγο αυτού.
http://dia-kosmos.blogspot.gr/
Αν χρεοκοπήσουν οι Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, η Hyundai Heavy Industries και η Samsung Heavy Industries, για παράδειγμα, που όντως κατά το 2015 ήταν ήδη ζημιογόνες, και το 2016 έχουν αυξημένες ζημιές, θα εξαφανιστούν ολόκληροι κλάδοι από την οικονομία της Νότιας Κορέας!
Αν όμως η Τρίτη σε μέγεθος οικονομία της Ασίας πάει για φούντο, την στιγμή που η πρώτη (Κινα) ήδη έχει μπεί σε κρίση από πέρσι, τότε το πρόβλημα δεν είναι τόσο μικρό όσο ως τώρα νομίζαμε. Εν ολίγοις, ο ηγέτης της Βόρειας Κορέας, δεν χρειάζεται να πατήσει κανένα υποθετικό ‘κουμπί’ για να ‘εξοντώσει’ τους πολιτικούς του …αντίπαλους, καθώς φαίνεται ότι οι ίδιοι , που ‘έστησαν τις εταιρίες’ εκεί σε σαθρά πλαίσια υπερδανεισμού και αδιαφανών πελατειακών σχέσεων, θα τα καταφέρουν σε αυτό θαυμάσια, καθώς οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια, από μόνοι τους, την χώρα σε …διάλυση!
* Ο κ. Κωνσταντίνος Βέργος είναι Καθηγητής Χρηματοοικονομικών, Πανεπιστήμιο Πόρτσμουθ, Αγγλία
Το παρόν άρθρο εκφράζει τις προσωπικές απόψεις του γράφοντος, δεν αποτελεί οδηγό ή σύσταση για επενδύσεις οποιασδήποτε μορφής προς οιονδήποτε και για οτιδήποτε τίτλο ή παράγωγο αυτού.
http://dia-kosmos.blogspot.gr/
Comments