“Το ανάλογο αξίωμα της κοινωνικής μηχανικής είναι: Αν κάτι δεν έχει αναφερθεί, δεν συνέβη ποτέ”
"Σε Έναν Κόσμο Προπαγάνδας, Η Αλήθεια Είναι Πάντα Μια Συνωμοσία"
"Το Ποιο Επικίνδυνο Από Όλα Τα Ηθικά Διλήμματα Είναι Όταν, Είμαστε Υποχρεωμένοι Να Κρύβουμε Την Αλήθεια Για Να Βοηθήσουμε Την Αλήθεια Να Νικήσει"

Γιατί ο χρόνος δεν είναι με το πλευρό της Ουκρανίας


Το επιχείρημα ότι ο χρόνος είναι με το μέρος της Ουκρανίας

Το επιχείρημα ότι ο χρόνος ευνοεί την Ουκρανία βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στη συνεχιζόμενη πρόσβασή της σε σύγχρονο οπλισμό του ΝΑΤΟ (συγκεκριμένα συστήματα πυροβολικού και πυρομαχικά, συμπεριλαμβανομένων πυρομαχικών ακριβείας) — σε αντίθεση με τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Ρωσία όσον αφορά την επιμελητεία, τον εφοδιασμό και την παραγωγή στρατιωτικού εξοπλισμού.

Δηλώσεις δυτικών αξιωματούχων, όπως της αναπληρώτριας υπουργού Άμυνας των ΗΠΑ Kathleen Hicks – η οποία στις 13 Ιουνίου είπε ότι το Πεντάγωνο ήταν «καλά εξοπλισμένο» για να υποστηρίξει την Ουκρανία «για πέντε, 10 ή 20 χρόνια στο μέλλον» – υποστηρίζουν την ιδέα ότι η Ουκρανία θα υποδέχεται μακροπρόθεσμα σύγχρονο εξοπλισμό. Η Ρωσία, εν τω μεταξύ, εξοικονομεί όλο και περισσότερο πυρομαχικά ακριβείας και ορισμένα συστήματα εν μέσω αμφιβολιών για την ικανότητά της να τα αντικαταστήσει. Ως εκ τούτου, θα μπορούσε να σημειωθεί ότι η αυξανόμενη διαφορά στον οπλισμό των δύο πλευρών θα επιτρέψει, τελικά, στην Ουκρανία όχι απλώς να αμυνθεί στην πρώτη γραμμή, αλλά και να διεξάγει τις δικές της στρατηγικές αντεπιθέσεις.

Αυτό το επιχείρημα στηρίζεται επίσης στους περιορισμούς της Ρωσίας σε ανθρώπινο δυναμικό. Το γεγονός ότι η Μόσχα έχει επανειλημμένα αρνηθεί μέχρι τώρα πιο εκτεταμένα μέτρα επιστράτευσης, παρότι κάτι τέτοιο θα ήταν πιο επωφελές αν γίνονταν το συντομότερο, είναι ισχυρή απόδειξη ότι το Κρεμλίνο φοβάται να το κάνει τώρα ή στο μέλλον, επειδή θα μπορούσε να οδηγήσει σε μείωση της υποστήριξης στον πόλεμο στο εσωτερικό της.

Η Ρωσία αγωνίζεται να προσελκύσει αρκετούς εθελοντές, πολλοί από τους οποίους είναι μεγαλύτερης ηλικίας και λιγότερο ικανοί για μάχη. Η Ουκρανία, αντίθετα, συνεχίζει να κινητοποιεί προσωπικό με υψηλά κίνητρα που μπορεί να εκπαιδευτεί στη Δύση. Αυτό σημαίνει ότι, με την πάροδο του χρόνου, η Ρωσία θα αντιμετωπίσει ζητήματα ποιότητας και διαθεσιμότητας δυνάμεων που θα θέσουν σε κίνδυνο τη ζωή των Ρώσων στρατιωτών κατά τη διάρκεια μιας ουκρανικής αντεπίθεσης.

Η ανακατάληψη της Κριμαίας ή μεγάλου μέρους του Ντονμπάς από την Ουκρανία είναι εκτός συζήτησης τόσο για στρατιωτικούς, όσο και για πολιτικούς λόγους. Όμως, εάν διατηρήσει το πλεονέκτημα ανθρώπινου δυναμικού και εξοπλισμού, ο ουκρανικός στρατός θα μπορούσε, σύμφωνα με το επιχείρημα, να πάρει πίσω αρκετά κομμάτια της επικράτειάς του ώστε να εμποδίσει τη Ρωσία να προσαρτήσει ή να συνεχίσει να κατέχει κάποια εδάφη, καθώς το πολιτικό και οικονομικό κόστος θα ήταν βαρύ.

Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η Ρωσία είναι πολύ πιθανό να προσαρτήσει εδάφη κατά μήκος εύκολα υπερασπίσιμων φυσικών συνόρων, όπως ο ποταμός Δνείπερος, ή κατά μήκος διοικητικών ορίων που θα δίνουν ένα μανδύα νομιμότητας στις ενέργειες της Ρωσίας. Η άρνηση του πλήρη ελέγχου αυτών των διοικητικών περιοχών από τη Μόσχα σε μια κατάσταση όπου δεν έχει επιτύχει τους δεδηλωμένους στρατηγικούς της στόχους θα μπορούσε, με την πάροδο του χρόνου, να γίνει πολιτικά μη βιώσιμη για τη Μόσχα. Αυτό, ελπίζεται ότι θα μπορούσε να αναγκάσει τη Ρωσία να αποσυρθεί τελικά από ορισμένες περιοχές της Ουκρανίας, κίνηση που η Ρωσία θα αποκαλούσε «χειρονομία καλής θέλησης».

Στο επιχείρημα ότι ο χρόνος είναι με το μέρος της Ουκρανίας προστίθενται οι προκλήσεις για τη ρωσική οικονομία που προέρχονται από κυρώσεις και την αποχώρηση δυτικών εταιρειών. Παρά τα χρόνια χρηματοδότησης προγραμμάτων «αντικατάστασης εισαγωγών», η πολιτική και στρατιωτική παραγωγή της Ρωσίας παραμένει θλιβερά εξαρτημένη από τις εισαγωγές ξένου (συνήθως δυτικού) εξοπλισμού, κυρίως σε ευαίσθητα τεχνολογικά εξαρτήματα και ηλεκτρονικά.

Η Ρωσία μπορεί να είναι σε θέση να αντέξει τις επιπτώσεις από τις δυτικές κυρώσεις κατά τη διάρκεια του υπόλοιπου έτους. Αλλά εάν οι κυρώσεις παραμείνουν σε ισχύ το 2023 και μετά, η αποδυνάμωση της ρωσικής οικονομίας θα μπορούσε να φτάσει σε σημείο όπου η Μόσχα θα αναγκαστεί να περιορίσει τους πολεμικούς της στόχους λόγω ελλείψεων ή επακόλουθης πολιτικής αναταραχής.

Η ικανότητα της Ρωσίας να διατηρήσει τη δημοσιονομική σταθερότητα θα μπορούσε να υπονομευθεί σοβαρά από την αδυναμία να καλύψει τις οικονομικές της ανάγκες με τις πωλήσεις πετρελαίου. Καθώς το κόστος εξόρυξης για την παραγωγή πετρελαίου πιθανότατα έχει ανέβει, μια πτώση των τιμών του πετρελαίου θα μπορούσε να αναγκάσει τη Μόσχα να εξαντλήσει τα συναλλαγματικά της αποθέματα για να καλύψει το έλλειμμα.

Ένας άλλος παράγοντας που θα μπορούσε να ευνοεί την Ουκρανία μακροπρόθεσμα είναι η αυξανόμενη επιφυλακτικότητα του ρωσικού κοινού για τον συνεχιζόμενο πόλεμο του Προέδρου Βλαντιμίρ Πούτιν. Οι εγχώριες δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι, ενώ η δημοτικότητα και η υποστήριξη του Πούτιν για τη λεγόμενη «ειδική στρατιωτική επιχείρηση» του στην Ουκρανία αυξήθηκαν μετά την έναρξη των εχθροπραξιών, και τα δυο έχουν τώρα πτωτική τάση -και πιθανότατα θα συνεχίσουν να έχουν (αν και αργά) καθώς ο πόλεμος συνεχίζεται.

Οι εκδοχές του παραπάνω επιχειρήματος είναι φυσικά δημοφιλείς στη Δύση και στην Ουκρανία. Είναι σημαντικό για το Κίεβο να στηρίξει αυτό το αφήγημα γιατί –πιθανότατα σωστά– εκτιμά ότι η διατήρηση της προσοχής και της υποστήριξης του κοινού στη Δύση εξαρτάται από την ιδέα ότι η Ουκρανία δεν μπορεί απλώς να επιβιώσει από τον πόλεμο, αλλά να «νικήσει». 

Χωρίς  ΤΟ ΨΕΥΔΕΣ...«όραμα νίκης», οι δυτικές δυνάμεις μπορεί να είναι λιγότερο διατεθειμένες να συνεχίσουν να παρέχουν υλική και οικονομική υποστήριξη.

Το γεγονός ότι η δυτική υποστήριξη εξαρτάται εν μέρει από την αντίληψη ότι το Κίεβο μπορεί να «κερδίσει» τον πόλεμο είναι καλά κατανοητό από τη Μόσχα, η οποία θα συνεχίσει να προωθεί το αντίθετο αφήγημα – ότι οι παραδόσεις όπλων θα οδηγήσουν μόνο σε πρόσθετη καταστροφή μεταξύ του ουκρανικού στρατού και του λαού, ενώ αυτή δεν θα επιτρέψει ποτέ στην Ουκρανία να ανακαταλάβει επαρκή εδάφη για να αλλάξει τη θέση της στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων.

Οι προειδοποιήσεις: Η αδύναμη θέση της Ουκρανίας και ο δισταγμός της Δύσης

Είναι αλήθεια ότι η Ουκρανία πέτυχε στο να αποτρέψει έναν πολύ πιο ισχυρό εχθρό από το να πάρει τον έλεγχο ακόμη μεγαλύτερου μέρους της χώρας (ειδικά δεδομένης της κακής προετοιμασίας της για μια πλήρους κλίμακας εισβολή). Ωστόσο, η συνεχιζόμενη κατοχή της νοτιοανατολικής Ουκρανίας από τη Ρωσία και οι επιθέσεις στην υπόλοιπη χώρα καθιστά δύσκολο για τους Ουκρανούς να παρηγορηθούν σε αυτό το επίτευγμα.

Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η πραγματική στρατηγική νίκη της Ουκρανίας θα συνεπαγόταν, τουλάχιστον, την εκδίωξη των δυνάμεων της Μόσχας εντελώς έξω από τις περιοχές Χερσώνα και Ζαπορίζια και, ως εκ τούτου, την άρνηση της ρωσικής πρόσβασης στον ποταμό Δνείπερο.

Εκτός από τη Μαριούπολη και την υπόλοιπη περιοχή του ανατολικού Ντονμπάς, οι τρέχουσες γραμμές του μετώπου θα έβλεπαν την Ουκρανία να χάνει τον έλεγχο όχι μόνο στον ποταμό, αλλά και σε στρατηγικές πόλεις όπως το Ενέργονταρ (η τοποθεσία του μεγαλύτερου πυρηνικού σταθμού της Ευρώπης), η Μελιτόπολη (βιομηχανικό κέντρο μεταξύ του Ντονμπάς και της Κριμαίας) και το Μπερντιάνσκ (μεγάλο λιμάνι εξαγωγής σιτηρών στην Αζοφική Θάλασσα).

Η ρητορική των δυτικών αξιωματούχων ότι τα όπλα προορίζονται απλώς για να βοηθήσουν τη διαπραγματευτική θέση της Ουκρανίας, αντί να επιτύχουν τη νίκη ή την ήττα της Ρωσίας είναι σκόπιμα διφορούμενη και αντικατοπτρίζει τη ζοφερή πραγματικότητα ότι η Ουκρανία αντιμετωπίζει ένα στενό στρατιωτικό μονοπάτι για την ανακατάληψη του εδάφους που έχασε από τότε που τα ρωσικά στρατεύματα άρχισαν την εισβολή, στις 24 Φεβρουαρίου, πόσο μάλλον για να φτάσει στα διεθνώς αναγνωρισμένα σύνορά της.

Αυτή η στρατηγική ασάφεια θα συνεχίσει να αποτρέπει τους δυτικούς αξιωματούχους από το να προσδιορίσουν με σαφήνεια τον ρυθμό και τα όρια της υποστήριξής τους, καθώς οι σαφέστερες δεσμεύσεις θα μπορούσαν να διαμορφώσουν έναν ορισμό της ουκρανικής «νίκης» που δεν θα είναι νίκη. Αυτό θα παρείχε πληροφορίες στη Μόσχα ώστε να ακολουθήσει καλύτερα τη δική της στρατηγική, ενώ θα αποθάρρυνε σοβαρά τους Ουκρανούς. Αντίθετα, η προσέγγιση της Δύσης περιλαμβάνει την εξάντληση της ρωσικής αποφασιστικότητας και των πόρων για τη συνέχιση του πολέμου επί μακρόν, ελπίζοντας ότι αυτό θα οδηγήσει σε οικονομική και πολιτική αστάθεια στη Ρωσία η οποία θα ωθήσει τη Μόσχα σε αποκλιμάκωση.

Η συνολική εικόνα υποδηλώνει ότι οι δυτικοί πολιτικοί ανησυχούν υπερβολικά για την κλιμάκωση με τη Ρωσία και τις πολιτικές συνέπειες της «κόπωσης πολέμου» (παράγοντες που πρόκειται μόνο να γίνουν χειρότεροι καθώς οι διαταραχές της αγοράς που προκλήθηκαν από τον πόλεμο αποσταθεροποιούν περαιτέρω την παγκόσμια οικονομία) ώστε να προμηθεύουν επαρκώς την Ουκρανία προκειμένου να πετύχει μια νίκη.

Η κόπωση αυτή στην Ουκρανία και τη Δύση ήταν πιθανό να αυξηθεί με τον καιρό, ανεξάρτητα από τον βαθμό υποστήριξης και τις παραδόσεις όπλων τους πρώτους μήνες του πολέμου. Ως εκ τούτου, η πολιτική «στρατηγικής ασάφειας» της Δύσης εγκυμονεί κινδύνους για την Ουκρανία, καθώς πιθανά θα την ωθήσει να αναλάβει ριψοκίνδυνη δράση χωρίς επαρκή υποστήριξη πριν προλάβουν οι ρωσικές δυνάμεις να ενισχύσουν τις θέσεις τους. Μια πρόωρη επίθεση θα αποδυνάμωνε τους Ουκρανούς σε μια παρατεταμένη σύγκρουση, και ως εκ τούτου είναι κάτι που η Μόσχα πιθανότατα επιδιώκει να προκαλέσει.

Γνωρίζοντας ότι η ικανότητα της Ουκρανίας να διεξάγει μια αντεπίθεση τώρα ή στο μέλλον βασίζεται εξ ολοκλήρου στις προμήθειες όπλων της Δύσης, η Μόσχα δεν χρειάζεται να σπάσει τη βούληση των Ουκρανών να συνεχίσουν να πολεμούν. Η Μόσχα χρειάζεται μόνο να σπάσει τη βούληση της Δύσης να συνεχίσει να χρηματοδοτεί τις παραδόσεις όπλων και να υποστηρίζει την οικονομία της Ουκρανίας ή την ενδεχόμενη ανοικοδόμηση και να πείσει τη Δύση να σταματήσει να επιτρέπει τη χρήση των όπλων της για επίθεση σε δυνάμεις της που βρίσκονται σε περιοχές της Ουκρανίας που κατέχει.

Οι αναφορές ότι η Μόσχα προετοιμάζει δημοψηφίσματα το Σεπτέμβριο για να δικαιολογήσει την επακόλουθη προσάρτηση των περιοχών που κατέλαβε ευθυγραμμίζεται με αυτή τη στρατηγική. Δεδομένης της δήλωσης του προέδρου των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν ότι μία από τις κορυφαίες προτεραιότητες είναι η αποτροπή του Τρίτου Παγκοσμίου Πολέμου, η Μόσχα πιθανώς υπολογίζει ότι η προσάρτηση κατασχεμένων περιοχών και ο ισχυρισμός ότι βρίσκονται κάτω από την πυρηνική ασπίδα της Ρωσίας θα βοηθούσε στην αποτροπή των ουκρανικών επιθέσεων στη Ρωσία χρησιμοποιώντας δυτικά όπλα.

Αμερικανοί αξιωματούχοι είπαν ότι είναι αντίθετοι στην παροχή όπλων που η Ουκρανία «θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει για να επιτεθεί στη Ρωσία» — μια λογική που θα μπορούσε να εφαρμοστεί σε αυξανόμενο ποσοστό εξοπλισμού που έχει στη διάθεσή του το Κίεβο. Αυτό θα συνεπαγόταν, φυσικά, μεγάλο κίνδυνο να τρωθεί η αξιοπιστία της Μόσχας. Αλλά η ικανότητα της Ρωσίας να εκβιάζει τη Δύση (για παράδειγμα, αυξάνοντας το επίπεδο πυρηνικής απειλής) παραμένει εκτεταμένη και πιθανότατα θα οδηγήσει περισσότερους Ευρωπαίους και Αμερικανούς να ζητούν αποκλιμάκωση. Τα σχέδια της Ρωσίας για προσαρτήσεις χρησιμεύουν ως μπαλαντέρ που θα μπορούσαν ενδεχομένως να αλλάξουν τη μελλοντική τροχιά του πολέμου, φέρνοντας νέους παράγοντες στο παιχνίδι σε ότι αφορά τη στρατηγική κάθε πλευράς.

Γιατί ο χρόνος δεν είναι με το πλευρό της Ουκρανίας

Το επιχείρημα ότι ο χρόνος στην πραγματικότητα δεν είναι στο πλευρό της Ουκρανίας στον πόλεμο έχει πολλά στοιχεία που το υποστηρίζουν.

Πρώτον, η ικανότητα της να εκδιώξει τις ρωσικές δυνάμεις - οι οποίες ήδη καταλαμβάνουν περίπου το 20% της Ουκρανίας - θα μειωθεί με τον καιρό καθώς η Ρωσία περνά από την επίθεση στην άμυνα ενισχύοντας στρατεύματα σε βασικές περιοχές, κατασκευάζοντας οχυρά και βελτιώνοντας τις υλικοτεχνικές δυνατότητες.

Ακόμη και στην απίθανη περίπτωση που η στρατιωτική κατάσταση της Ρωσίας επιδεινωθεί στη Χερσώνα, η Ρωσία θα μπορούσε απλώς να υποχωρήσει σε μια πιο ασφαλή πρώτη γραμμή στην άλλη πλευρά του ποταμού Δνείπερου, πέρα από την οποία δεν υπάρχει δυνατότητα για ουκρανική αμφίβια επιχείρηση για το άμεσο μέλλον. Αυτό το αποτέλεσμα θα ήταν ακόμα καταστροφικό για την Ουκρανία, επειδή θα άφηνε στη Ρωσία τον έλεγχο μιας όχθης του ποταμού στις εκβολές του, επιτρέποντας της να στραγγαλίσει την οικονομία της Ουκρανίας εμποδίζοντας τις εξαγωγές χάλυβα, σιτηρών και άλλων προϊόντων μέσω του κάτω μέρους του Δνείπερου. 

Οι ουκρανικές αντεπιθέσεις σε άλλες περιοχές, όπως το βόρειο τμήμα γύρω από το Χάρκοβο, θα παρείχαν ακόμη λιγότερα στρατηγικά οφέλη στο Κίεβο.

Επιπλέον, η μετάβαση της Ουκρανίας από τη χρήση σοβιετικών/ρωσικών όπλων στα όπλα του ΝΑΤΟ συνοδεύεται από μακροπρόθεσμες προκλήσεις, καθώς οι δωρεές διαφόρων οπλικών συστημάτων για έναν μόνο ρόλο (για παράδειγμα, αυτοκινούμενα συστήματα πυροβολικού 155 mm) σε αποσπασματική βάση έχουν περιπλέξει τις απαιτήσεις εκπαίδευσης, συντήρησης και επιμελητείας εντός του ουκρανικού στρατού. Η Ουκρανία θα συνεχίσει να αντιμετωπίζει τεράστιες υλικοτεχνικές δυσκολίες στο να μεταφέρει πυρομαχικά και όπλα με ασφάλεια στην πρώτη γραμμή.

Η φυσική καταστροφή στην Ουκρανία δεν είναι λιγότερο σημαντική, καθώς η κούραση του πολέμου θα κάνει τη Δύση όλο και πιο διστακτική στο να χρηματοδοτήσει την ανοικοδόμηση, η οποία εκτιμάται ότι θα κοστίσει εκατοντάδες δισεκατομμύρια δολάρια. 

Η κόπωση από τον πόλεμο είναι επίσης πιθανό να αυξηθεί στην Ευρώπη, καθώς η οικονομία της ηπείρου αντιμετωπίζει σοβαρό κίνδυνο στασιμοπληθωρισμού τα επόμενα τρίμηνα, οι επιπτώσεις του οποίου θα επιδεινωθούν από το ήδη υψηλό επίπεδο δημόσιου χρέους της Ευρώπης.

Επιπλέον, οι υψηλές τιμές ενέργειας θα κάνουν λιγότερο κερδοφόρους τους βιομηχανικούς τομείς ορισμένων ευρωπαϊκών οικονομιών, ιδίως της Γερμανίας, γεγονός που πιθανότατα θα οδηγήσει σε ανεργία και πολιτική επιθυμία σε όλη την Ευρώπη να ξοδέψουν περισσότερα στο... σπίτι παρά στην οικονομική στήριξη της Ουκρανίας.

Η κόπωση θα μπορούσε να αναγκάσει τόσο τους ευρωπαίους όσο και τους αμερικανούς να πιέσουν τις κυβερνήσεις τους είτε να μειώσουν τη στρατιωτική υποστήριξη προς την Ουκρανία, είτε να εξαρτήσουν αυτή την υποστήριξη από παραχωρήσεις της Ουκρανίας στη Ρωσία. Η μείωση της δυτικής στρατιωτικής βοήθειας με αυτόν τον τρόπο πιθανότατα θα περιόριζε την ικανότητα της Ουκρανίας να αμυνθεί, τροφοδοτώντας τις φιλοδοξίες της Ρωσίας για νέα επίθεση.

Δεν είναι επίσης σαφές πόσο ακόμη η Ουκρανία μπορεί να αντέξει τη σύγκρουση από εσωτερική οικονομική και πολιτική σκοπιά. Η οικονομία της προβλέπεται ήδη να συρρικνωθεί κατά 35-45% φέτος και η πτώση είναι πιθανό να συνεχιστεί, καθώς ο πόλεμος συνεχίζεται και η Ρωσία συνεχίζει να βλάπτει κρίσιμες υποδομές και βιομηχανία.

Ο πόλεμος επιδείνωσε επίσης σοβαρά την πρόκληση από τη μείωση του πληθυσμού της χώρας, καθώς 4,8 εκατομμύρια Ουκρανοί (πάνω από το 10% του προπολεμικού πληθυσμού της χώρας) είναι επίσημα εγγεγραμμένοι στην Ευρώπη ως πρόσφυγες σύμφωνα με τα Ηνωμένα Έθνη. Ο συνολικός αριθμός των ανθρώπων που έχουν εγκαταλείψει την Ουκρανία είναι κατά εκατομμύρια μεγαλύτερος. Το γερασμένο εργατικό δυναμικό της χώρας, η έλλειψη φθηνού εργατικού δυναμικού και το κόστος για τη φροντίδα μεγάλου αριθμού τραυματισμένων βετεράνων θα επιβαρύνουν τα οικονομικά και θα οδηγήσουν σε περαιτέρω μείωση του πληθυσμού καθώς ο πόλεμος συνεχίζεται.

Η Ουκρανία παραμένει η πιο ενωμένη πολιτικά από κάθε άλλη στιγμή στη σύγχρονη ιστορία της. Και υπάρχει, προς το παρόν, ελάχιστη έως καθόλου επιθυμία μεταξύ των Ουκρανών να συμμετάσχουν σε διαπραγματεύσεις με τη Ρωσία που περιλαμβάνουν εκχώρηση εδαφών. 

Ωστόσο, η αύξηση της ανεργίας και η πτώση του βιοτικού επιπέδου θα μπορούσαν, με τον καιρό, να διαβρώσουν αυτή την αποφασιστικότητα και να ωθήσουν περισσότερους Ουκρανούς να υποστηρίξουν τον τερματισμό των εχθροπραξιών. 

Επιπλέον, τα εσωτερικά προβλήματα της χώρας που σχετίζονται με τη διαφθορά, την επιρροή της ολιγαρχίας και την αδυναμία των θεσμών θα παραμείνουν, προκαλώντας κριτική στη χώρα από διεθνείς χορηγούς και μειώνοντας περαιτέρω τις ήδη αβέβαιες προοπτικές της Ουκρανίας να ενταχθεί ποτέ στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

ανάλυση του Stratfor
https://www.euro2day.gr/

Comments