Με ποια κριτήρια προτείνονται ποσοστά απόσυρσης ή παραμονής Τ/κ δυνάμεων;

Tου Δρ. Άριστου Αριστοτέλους

Πρώην Βουλευτής, Ειδικός σε Θέματα Άμυνας και Στρατηγικής

Παρόλο που οι προτάσεις του προέδρου της Δημοκρατίας όσο και εκείνες του Έλληνα Υπουργού Εξωτερικών στο θέμα της ασφάλειας και των εγγυήσεων δεν είναι πλήρως γνωστές, ωστόσο ένα σημείο στο οποίο γίνεται συχνά αναφορά είναι η θέση Αναστασιάδη για αποχώρηση του 75% των τουρκικών στρατευμάτων από την πρώτη ημέρα της λύσης στο νησί. Το υπόλοιπο 25% θα αποσυρθεί μετά, αν και είναι αδιευκρίνιστο το πότε ακριβώς.

Εάν η πληροφορίες αυτές είναι σωστές το καίριο ερώτημα που τίθεται εδώ είναι με ποια κριτήρια και βάση ποια στρατιωτική ή άλλη λογική έχουν τα εν λόγω ποσοστά καθοριστεί; Έχει ζητηθεί η γνώμη των ειδικών; Το πιθανότερο είναι ότι τα ποσοστά αυτά έχουν καταγραφεί όχι με τεχνοκρατικά αλλά με προσωπικά κριτήρια και πεποιθήσεις αφού όπως θα φανεί πιο κάτω δεν υπάρχει ισχυρή βάση που να τα στηρίζει.

Ένα από τα πρώτα σημεία, ενδεικτικά της αδυναμίας της συγκεκριμένης πρότασης, αφορά τη σχέση των προτεινόμενων ποσοστών με την πραγματική αριθμητική δύναμη του Αττίλα. Για τη δύναμη αυτή, που μόνο η Τουρκία γνωρίζει επακριβώς, υπάρχουν διάφορες εκτιμήσεις. Η Εθνική Φρουρά έχει τις δικές της πληροφορίες, που είναι διαφορετικές από τα στοιχεία των Ηνωμένων Εθνών, όπως και από αυτές άλλων δυτικών χωρών και διεθνών οργανισμών. Σε μια τέτοια περίπτωση ο κίνδυνος από την πρόταση του Προέδρου είναι ότι αν οι κατοχικές δυνάμεις φέρειπειν είναι 30,000 τότε με βάση το ποσοστό του 25% θα παραμείνουν 7,500 στρατιώτες, ενώ αν είναι 43.000, που είναι και ο επικρατέστερος γνωστός αριθμός, θα μείνουν 10,750.

Συνεπώς θα ήταν φρονιμότερο για την ελληνοκυπριακή πλευρά να είχε τουλάχιστο εκ των προτέρων διακριβώσει την ακριβή εικόνα των δεδομένων όσον αφορά την ισχύ των τουρκικών κατοχικών δυνάμεων, καθώς και έγκυρη επαλήθευση των στοιχείων αυτών πριν κάνει προτάσεις για ποσοστά. Ειδάλλως θα ήταν καλύτερα να προσδιορίσει αριθμητικά το δυναμικό που εισηγείται να παραμείνει μετά τη λύση για να αποχωρήσει σε μελλοντική ημερομηνία, που επίσης θα πρέπει να συγκεκριμενοποιηθεί. Όπως θα πρέπει ωσαύτως να προσδιοριστούν και συμφωνηθούν οι φορείς που θα κάμουν την επιτήρηση και επαλήθευση της εφαρμογής των συμφωνηθέντων, μετά την πρώτη απόσυρση του μεγάλου όγκου των κατοχικών δυνάμεων από το νησί.

Επίσης, τόσο το μεγάλο μέρος της κατοχικής δύναμης που προτείνεται να αποσυρθεί αμέσως με την επίτευξη λύσης αλλά, ακόμη πιο σημαντικό, το στρατιωτικό δυναμικό που θα παραμείνει με βάση την πρόταση του Προέδρου για να αποχωρήσει μελλοντικά, θα πρέπει όχι μόνο να προσδιοριστεί αριθμητικά αλλά και να περιγραφούν τα χαρακτηριστικά του, η δομή, η διάταξη και η γεωγραφική κατανομή του, καθώς και το είδος του οπλισμού του κ.α. Η σημασία αυτής της διευθέτησης έγκειται και στο ότι ναι μεν μπορεί το μέρος των κατοχικών δυνάμεων που θα παραμείνει μετά την απόσυρση του μεγαλύτερου της όγκου τους από την Κύπρο, να είναι μικρότερος σε μέγεθος, αλλά το είδος των μονάδων τους και ο οπλισμός τους να είναι ισοδύναμος ή και μεγαλύτερος σε ισχύ.

Καταλήγοντας δεν πρέπει να αγνοείται ότι συναφές με το θέμα αυτό είναι και το ερώτημα τι θα γίνει με τη δύναμη της Εθνικής Φρουράς - για την οποία ναι με δεν γίνεται λόγος τουλάχιστο δημόσια, αλλά που με βάση την πρόταση του Προέδρου θα πρέπει επίσης να διαλυθεί. Η διάλυση της δύναμης, η οποία στελεχώνεται με πέραν των 6.000 επαγγελματιών στρατιωτικών, συναρτάται άμεσα με την απόσυρση των κατοχικών δυνάμεων. Και η Τουρκία βέβαια, όπως και στο σχέδιο Αννάν, θα απαιτεί την άμεση κατάργηση της.

Όμως παρά τις επιπτώσεις επί της ασφάλειας των Ελληνοκυπρίων και του Κυπριακού Κράτους, καθώς και τις πολιτικές, κοινωνικές, και άλλες προεκτάσεις που θα μπορούσε να προκύψουν από τη διάλυση της δύναμης, δεν φαίνεται μέχρι σήμερα να έχει επαρκώς μελετηθεί το ζήτημα αυτό, όπως και το ενδεχόμενο τής κατά φάσεις αντιμετώπιση του, συνδέοντας το ίσως με την πρόοδο στην αποχώρηση των κατοχικών δυνάμεων. Είναι σίγουρο ότι η στρατιωτική ηγεσία θα είχε πολύ χρησιμότερες συμβουλές και προτάσεις να δώσει επί του προκειμένου από εκείνες των παρεπιδημούντων την Ιερουσαλήμ προεδρικών συμβούλων, που δεν είναι καν της ειδικότητας τους.


Με τίτλο «Η Κύπρος στο Στόχαστρο» κυκλοφορεί, από τις Εκδόσεις «Ινφογνώμων», το νέο βιβλίο του δημοσιογράφου και συγγραφέα Δημήτρη Κωνσταντακόπουλου, το οποίο προλογίζει ο τέως Πρέσβης της Ελλάδας στη Λευκωσία Θέμος Στοφορόπουλος.

http://dia-kosmos.blogspot.gr/

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΔΕΝ ΞΕΧΝΩ: 26/11/1943, Οι Γερμανοί εκτελούν 118 Σπαρτιάτες στο Μονοδένδρι Λακωνίας!...

Jerusalem Post: το Ισραήλ και η Γερμανία είναι το κλειδί για την αρχική χρηματοδότηση ενός Καταλανικού κράτους

«Οι Εβραίοι της Αμερικής οδηγούν τους πολέμους της Αμερικής»:

Απόρρητο Ισραηλινό έγγραφο που διέρρευσε αποκαλύπτει συντονισμό Ισραήλ-Σαουδαράβων για πόλεμο

Η νέα Αυστροουγγαρία εναντίον της Ε.Ε.

Επανασύσταση της τρομοκρατίας από την Αμερικανική Πρεσβεία; Δολοφονία Ερντογάν στην Αθήνα;

Yiannis Roubatis, ancien eurodéputé grec du PASOK, est le fondateur et l’éditeur d’EurActiv Grèce

ΤΑ ΙΔΡΥΜΑΤΑ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΤΗΣ NSA….

VIDEO: Enraged Muslim Jump Kicks Man In The Back For Protesting Outside London Mosque

«Το Γαλάζιο Πετράδι».το πρόβλημα της ΚΥΠΡΟΥ και το Ελληνοτουρκικό δεν λύνεται χωρίς στρατιωτική επέμβαση